Gearriveerd!

26 maart 2016 - Mbabane, Swaziland

Na een lange nacht - twee uurtjes geslapen - wakker geworden in onze Zuid-Afrikaanse lodge. Manlief rook zijn kussen en sliep binnen drie minuten. Misschien dromend van zijn snelwegavontuur...wie zal het zeggen. Bij het ontbijt kregen we allerlei soorten eieren voorgeschoteld, wel wat anders dan de yoghurt met muesli thuis. Rond 10:00 uur wilden we vertrekken, maar toen kon Emmy een deel van een belangrijk document voor Swaziland niet vinden. In de hitte zoeken en terwijl Jan het verhuurbedrijf belde, kwam Emmy tot de briljante conclusie dat het formulier wel eens in haar broekzak kon zitten. Jan was te zenuwachtig voor het rijden om boos te reageren. Is dat links rijden nog ergens goed voor. Uiteindelijk vertrokken we en Max Verstappen is er niets bij. Door het rode licht en de halve stoep meenemen...ik heb in ieder geval wel lol gehad. Manlief ook, al was het als de bekende boer met kiespijn. De reis verliep verder goed en het rijden ook. Natuurlijk ook door de vele complimentjes mijnerzijds. Maar ik had het hem niet nagedaan. We passeerden de grens en daar was het een drukte van belang. Vanwege Goede Vrijdag trok iedereen er op uit. We stonden een uur in de file. Gelukkig met airco, in tegenstelling tot veel andere weggebruikers. Toen we de file getrotseerd hadden, moesten we in een lange rij- in de brandende zon- aansluiten. Waar we ons overig wel amuseerden, want wat we aan mensen voorbij zagen komen: verklede mensen, mensen met stokken, mensen met een kruis naast zich..., je kunt het zo gek niet bedenken. Uiteindelijk konden we weer rijden om na twee minuten de grens van Swaziland te passeren. Achteraan sluiten in een rij met honderden andere wachtenden! Pfff. Maar ook hier hadden we het één en ander te zien en we hadden geen haast. Na lange tijd bereikten we het huis van A&B, alwaar een hartelijk ontvangst volgde. We kregen uitleg van Ruben, die eigenhandig (en met een klein beetje hulp) een buitentoilet en douche heeft gebouwd! We richtten de tent in, voor zover dat ging in het donker, en daarna sloten we aan bij de warme maaltijd. Aan tafel bijgepraat en na die tijd een spelletje gedaan met Jessie. Rond 22: 00 uur vertrokken we naar de tent om al pratende de dag nog eens de revue te laten passeren.